Mīla Cīrule
1891 – 1977
Mīla Cīrule (1891–1977) – dejotāja. Viena no pirmajām latviešu dejotājām, kas 20. gadsimta sākumā pievērsās modernās dejas žanram un pirmā latviešu dejotāja, kas ieguvusi starptautisku atpazīstamību modernās dejas jomā.
Birth time/place
1891
Rīga
Place/time of death
1977
Personal information
Dzimusi Rīgā, četru bērnu ģimenē.
Professional activity
1919–26: kopā ar savu skolotāju Ellenu Telsu un vēl dažām studijas audzēknēm dodas uz Rietumeiropu, piedalās Ellenas Tels trupas viesizrādēs Vācijā, Austrijā un Francijā.
1927: pirmie solodeju koncerti Vīnē, Austrijā.
1930. gadi: vairākkārt (1930, 1935, 1938) viesojas Latvijā, uzstājas Rīgā, Liepājā, Jelgavā, Rēzeknē un Daugavpilī.
Quotes
“Cīrules māksla stipri komplicēta. Tā neļauj tikai skatīt, tīksmināties, neļaujas vieglai jūsmai, tā liek intensīvāk, dziļāk domāt, pārvērtēt. Māksliniece aizrauj ar savu vīrišķo grāciju, žesta izteiksmību, sparu, temperamentu, ko izdveš viņas personība. Cīrulei daudz elementāras kaisles, zemes spēka, kas varbūt pa daļai atbaida, bet vēl vairāk saista un aizrauj. Māksliniece jau iekšēji pilnīgi noskaidrojusies, apbrīnošanu pelna viņas lielā stila un formas skaidrība. Viņas neparastā māksla sākumā radīja izbrīnu, kas vēlāk pārvērtās īstā sajūsmā." Volfgangs Dārziņš. Veci un jauni ceļi dejas mākslā. Daile, Nr. 2, 1931, 78–79. lpp."Savā mākslā Mīla Cīrule nav atdarinātajā, bet jaunu ceļu, jaunu ķermeņa izteiksmes līdzekļu meklētāja, jaunradītāja, kas nāk ar savu stilu. (..) Mīla Cīrule – māksliniece ar patstāvīgu, spēcīgu, nobriedušu talantu un visai īpatnēju suģestējošu personību, kas izpaužas viņas ārējā izskatā, tērpā un kustībās. Klasiski slaids stāvs, pelēki-zilas vērtējošas, meklējošas acis zem mazliet austrumnieciskām uzacīm, lokanas, vijīgas, liesmainas kvēles apdvestas kustības, ir tas ārējais mākslinieces dvēseles atspoguļojums, kas vērš uz sevi novērtētāja uzmanību. Ikdienas tērps apvieno vienkāršību ar eleganci. Tumša vīna sarkanā kleita lidojošā solī ietver, pastrīpo un izceļ arī parastās gaitās dejotājas ķermeņa graciozās, izteiksmīgās kustības."Paula Balode. Liesmainā dejotāja Mīla Cīrule. Sievietes Pasaule, Nr. 19, 01.10.1935.
"[Mīla Cīrule] ir viena no tām bezdzimtenes māksliniecēm, kas pēc Krievijas revolūcijas izklīda visā pasaulē, ar savu talantu un darbu bagātinādamas patvēruma zemju mākslas dzīvi."Valdemārs Kārkliņš. Piedzīvojums Parīzē. Laika Mēnešraksts, Nr. 5, 20.05.1959.
"Būdama savdabīga, neordināra personība, Mīla Cīrule daiļradē nelīdzinās nevienai sava laika māksliniecei, viņa ir pieņēmusi, akumulējusi visu, ko mācījusies daudzajās deju skolās pie daudzajiem pasniedzējiem un izlaidusi caur savas personības prizmu. (..) Mīlas Cīrules radošo panākumu pamatā ir spilgta mākslinieciska personība, kas veidojusies gadu garumā daudzu kultūru (latviešu, krievu, vācu, franču) ietekmju un mijiedarbes rezultātā, un tas izveidojis viņu par spilgtu internacionālu dejotāju."Valda Vidzemniece. Mīla Cīrule – Latviete modernās dejas pasaulē. Kultūras Krustpunkti, Nr 7, 2015.
Occupations
Residence
Parīze
–1919
Maskava
1919–1923
Vācija
1919–1923
Austrija
1924
Vīne
1932
Parīze
Education
Maskava
Boļšakova mākslas skola
Maskava
Klasiskās dejas nodarbības Maskavas Lielā teātra solista Mihaila Mordkina (Михаил Михайлович Мордкин) skolā.
1916–1919
Maskava
Ellenas Telsas (Эллен Тельс) deju skolaSkola savos radošajos principos ievēroja Aisedoras Dunkanes mākslinieciskos kritērijus.
1926–1926
Drēzdene
Mērijas Vigmanes deju skola. 3 mēnešus darbojas Vigmanes deju skolā.
Working place
Maskava
Strādājusi lielā preču namā par reklāmu zīmētāju, līdztekus apmeklēdama Boļšakova mākslas skolu.
Maskava
Maskavas mākslas akadēmijaModele.
Hannovere
Hannoveres opera
Berlīne
Berlīnes opera
Vīne
Vīnes opera
1939
Parīze
Dibinājusi savu deju studiju. Vadītāja.